Geen categorie

Wat is zoekmachinemarketing?

Definitie: Zoekmachinemarketing of in het Engels “Search Engine marketing” bestaat uit diverse inspanningen om een ​​website te promoten in betaalde en organische zoekresultaten. Zoekmachinemarketing is een primaire motor voor bedrijfsgroei en klantenwerving voor veel e-commerce winkels.

Wat houdt zoekmachinemarketing precies in: betaald, organisch of beide?

De term Zoekmachinemarketing wordt gebruikt in verschillende toepassingen. In sommige organisaties verwijst zoekmachinemarketing uitsluitend naar PPC (pay-per-click) betaalde zoekmarketing (of nog specifieker Google AdWords). Andere marketeers gebruiken zoekmachinemarketing als een overkoepelende term die alle marketinginspanningen beschrijft die de prestaties in zoekmachinevermeldingen beïnvloeden, inclusief organische resultaten. Een gerelateerde term, ‘zoekmarketing’, kan ook worden gebruikt om zowel betaald als organisch zoeken te beschrijven.

Hoewel er geen goede of verkeerde definitie is, is zoekmachinemarketing om zowel betaalde als organische zoekmarketing te beschrijven. Naarmate e-commerce steeds kanaalonafhankelijker wordt met meer klantcontactpunten, hebben gezamenlijke marketinginspanningen de voorkeur boven afzonderlijke campagnes.

SEO en PPC: hoe ze verschillen

Betaalde zoekadvertenties, of PPC-advertenties, zijn resultaten die boven en naast natuurlijke organische beoordelingen worden weergegeven.

Organische zoekvermeldingen (SEO) worden bepaald door eigen algoritmen van zoekmachines, terwijl op betaalde resultaten wordt geboden en betaald per klik. Zoekmachinemarketing wordt niet gebruikt als referentie voor display-advertenties, hoewel PPC en display veel best practices delen. Sterke zoekmachine-prestaties kunnen bestaan ​​uit hoge plaatsing op een – of beide – van PPC en SEO.

Online bedrijven die werken aan het verbeteren van hun SEO kunnen een positieve invloed hebben op rankings met on-page optimalisaties en off-page inspanningen. Betaalde zoekresultaten kunnen directer worden beïnvloed, maar zijn nog steeds onderhevig aan algoritmische rangschikkingsfactoren zoals kwaliteitsscore. Door een hogere organische zoekrangschikking kunnen e-commerce winkels hun advertentie-uitgaven vaak verlagen, waardoor hun zoekmachine-zichtbaarheid effectief wordt gecompenseerd. Hoewel het inhuren van een interne of freelance SEO-specialist duur kan lijken, kan de ROI aanzienlijk hoger zijn dan het continu betalen voor PPC-advertenties.

De best betaalde plaforms

Het populairste platform voor betaalde online zoekopdrachten is Google AdWords, vanwege zijn leidende marktaandeel in de zoekruimte. Het op een na meest gebruikte betaalde zoeksysteem is Bing Ads, dat wordt gebruikt in zoekmachines van Bing en Yahoo.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *